Oldal kiválasztása

A nyár már ugyan lecsengőben volt, amikor előkaptuk a bőröndöket és kiruccantunk a horvát Riviérára pár napra, hogy töltődjünk a nagy őszi hajrá előtt.

Ne essék semmiféle félreértés egy percre sem áltattam magam, hogy egy horvátországi nyaralás alkalmával bármivel is könnyebb lenne egy tej- és gluténmentesen étkezőnek a betevő falatot megtalálnia, mint itthon.

Nyaralásunk kalandos gasztro barangolásairól készült ez a tej- és gluténmentes kaja napló. Célom ezzel az, hogy inspiráljalak arra, hogy merj kimozdulni a komfortzónából és ugyan mentesen, de próbálj ki új ízeket.

És ahogy vártam jött is a fekete leves

Addig a pontig nem is volt semmi fennakadás, amíg az otthonról hozott kis szendvicsek és snack-ek nem kezdtek igencsak megfogyatkozni. Na, de amint konstatáltam, hogy nem lesz mit enni …Itt vette kezdetét a kaland!

Végül csak nem haltam éhen

A szállásunk Marina-n volt, ami egy kikötő város, és a “marina” szó jelentése is az horvátul, hogy kikötő. Szállásunktól nem messze volt egy helyi “gyors étterem”, ahol nem csak a nyaralni érkezők falatoztak, hanem az ottlakók is, ez jellegében olyan kifőzde lehetett.

Itt próbáltam ki a horvátok fasírtját, a “Cevapi”-t és a szintén közkedvelt “ajvár”-t is megkóstoltam. Ízlett, és nagyon finom volt, sőt a pincér még egy pár szót tudott magyarul is (pl.: köszönöm, szívesen, kés, villa), ami azért klassz érzés volt.

Ide egyébként máskor is visszatértünk, mert a strandolós napokon a közelség elvét alkalmaztuk. Az étlapról kipróbáltam a csirkesalátájukat is, ami szintén fincsi volt és tej- és gluténmentes is. Csak fűszer és olívaolaj került a salátára.

cevapi_marina
csirkesaláta_marina

Amikor kimerészkedsz a nagyvilágba …

A sok strandolást megszakítottuk egy-egy kirándulással is. Így keveredtünk Seget-re a Joke’s étterembe, ahol egy igazán friss és finom csirke salit ettem.

A csirke ízletesen volt fűszerezve és jól át volt sütve, és tej- és gluténmentes volt, mert itt is olajok (olivaolaj, balzsamecet) kerültek rá.

Amiért pedig méginkább megéri ide látogatni, hogy az étterem közvetlenül a tengerparton van és egészen elképesztő a kilátás. Nagyon hangulatos hely, és a kiszolgálás is szuper.

csirkesaláta-joke's

Következő állomásunk Trogir volt, ahol természetesen a látványban gyönyörködtünk, majd csak utána kerestünk egy klassz helyet az ebédhez.

Választásunk a Dionis étteremre esett, ami közel volt a parthoz így kellemes árnyékos fotelibe huppantunk le.

Itt egy finom két személyes haltálat faltunk fel, amihez még grátiszba járt két desszert is, amiből sajna nem tudtam enni, mert nem voltak tej- és gluténmentesek.

kétszemélyes haltál
limonádé

Az ebédből kimaradt desszertem hiányát igencsak éreztem, így felkutattunk egy cukrászdát, ahol volt mente fagyi is.

A Bella cukrászda és kávézó bőséges kínálatából választottam egy epres és egy őszibarackos gombócot. Mit is mondjak … finom volt!

fagyizás

Következő állomásunk Split volt. Itt is a partot vettük először szemügyre és gyönyörködtünk a hajókban és a pálmafákban. Aztán bevetettük magunkat a városba és egy különleges helyre tévedtünk.

aranyhal-étterem

Ebédünket a Zlatna Ribica, vagyis Aranyhal nevű étteremben ettük meg, ami egy igazán autentikus élmény volt. Bőven lehetett olyat választani az étlapróll, mert főként haltálakból állt, ami garantáltan tej- és gluténmentes. Így esett a választásunk egy isteni finom haltálra, amin volt minden földi jó.

haltál evés előtt
haltál fentről

A tintahal ugyan panírozott volt, de azért akadt, aki felfalta.

A tálon volt garnélarák, pici zsenge hal, amik között akár még úszhattunk is előző nap a tengerben.

haltál közelről
garnélarák

Az étterem különlegessége, hogy helyiek is oda járnak, és nem az a “fenszi drága étterem”. Itt maximális jóllakottságot kapsz a pénzedet cserébe.

Aprópó pénz, a falon megakadt a szemem egy igen érdekes kollázson, ami más ország papírpénzeiből készült.

országok pénzei

Aztán ebben a városban is találtunk egy remek cukrászdát, aminek a nevét sajna nem jegyeztem fel, de a pálmafás sétányon te is könnyen rá bukkanhatsz.

fagyi

Strandoláshoz finom falatok

Mivel a nyaralás strandolás nélkül nem is lenne kerek egész, így amikor csak tehettük a tengerben lubickoltunk. Ehhez vittünk egy kis hazai nasit is. Amikor ott jártunk minden fele isteni finom szőlő volt, így az is került a hűtőtáskába.

strandolós kaja

Pozitív csalódás a végére

Ami pedig abszolút meglepetés volt, hogy ugyan nem jelzi sehol egy felirat sem ezen a francia salátán, hogy mentes lenne bármitől is, mégis vegán és tej, illetve gluténmentes volt az összetevő listája alapján.

franciasaláta

Néhány hasznos tanács:

– Lidl ugyan kint is van, de teljesen más az árukészlete, mint itthon. Mentes termékek nincsenek.

– Nagyobb városokban ki lehet fogni olyan “Plodine”, “Tommy” szupermarketet, ahol tej- és gluténmentes termékeket tudunk beszerezni, de ott lent a tengerparton nem sok ilyen helyet találtam.

– A kávézókban a növényi tej, mint lehetséges alternatíva vagy nem játszik, vagy szója tejjel tudják felszolgálni a kávét.

– A legtöbb cukrászdában nincs vegán fagyi, mert ha ugyan tej nem is kerül bele, de tejpor annál inkább, hogy krémes legyen. Ami segített átvészelni a fagyimentes nyaralás okozta űrt, azok a gyümölcsös sorbet-ek voltak.

Így töltöttük meg a nyaralás idejét tej- és gluténmentes fogásokkal, azóta pedig már haza tértünk és mi is szép lassan belecsapunk az őszi nyüzsgésbe.

Csodaszép napot kívánok neked!

Lájkolj és oszd meg, ha tetszett 🙂